Vladimír Oppl je jedním z nejúspěšnějších českých medailérů. Jeho pamětní mince Nové Město Pražské ze sady Karel IV, byla na přelomu tisíciletí časopisem World Coin News a nakladatelstvím Krause Publication oceněna titulem Nejkrásnější zlatá mince světa. Medailérství však není jediným uměleckým řemeslem, které ovládá. Mezi jeho díla patří například Řád Tomáše Garrigua Masaryka či žulový lev pod sochou Jana Žižky na Vítkově. Na začátku letošního února byla na výstavě ke stoletému výročí české měny odhalena nejdražší česká mince. I pod ní je Vladimír Oppl podepsán. Položili jsme mu k této příležitosti několik otázek.
Československá koruna slaví sto let své existence (pokud budeme počítat i pětadvacet let její nástupkyně České koruny). Vy jste již delší dobu spjat s její historií. Jste autorem pamětních mincí i současné oběžné dvacetikoruny, kterou všichni znají z peněženek. Můžete nám přiblížit svých pětadvacet let s českou měnou?
V této době jsem vytvořil spoustu pamětních medailí, sám ani nevím kolik. Jen medailí tematicky zaměřených na život Karla IV. bylo přes pětašedesát. Takových tematických celků jsem realizoval celou řadu. Díky velké vytíženosti jsem jen občas obeslal soutěž vypsanou ČNB, někdy úspěšně, někdy bez ohodnocení. Věnoval jsem se i dalším projektům. Například jsem realizoval rektorské žezlo pro Vysokou školu technickou a ekonomickou v Českých Budějovicích. Také těchto projektů bylo více.
Nyní stojíte u symbolického završení prvního století naší měny. Jste autorem největší a nejdražší mince, kterou ČNB ve své historii vydává na konci ledna 2019 právě k výročí měny. Vnímáte to jako vrchol medailérské kariéry, nebo to není tak silné? Podobnou minci ČNB pravděpodobně nevydá v dalších letech či spíše desetiletích.
Jsem rád, že se mi podařilo vyhrát soutěž České národní banky na tuto vysokohmotnostní minci. V kontextu práce, kterou mám za sebou, této okolnosti nepřikládám až tak mimořádný význam.
Ta mince je druhá největší na světě. Její výroba byla svěřena rakouské mincovně Münze Österreich a jablonecké České mincovně. Jakou roli hraje ve výrobním procesu autor? Je to tak, že odevzdá návrh a už se dál nestará, nebo jste se aktivně zapojoval?
Jezdil jsem do mincovny ve Vídni se zástupci České národní banky a České mincovny. Poznal jsem tam řadu dobrých lidí a seznámil se s celým provozem mincovny. U mého sádrového modelu se řešila hlavně výška reliéfu, která se díky vysokému namodelování musela redukovat. Musela se přizpůsobit následující technologii frézování z odlitého bloku zlata. (pozn. Českých dukátů: vysokohmotnostní mince byla vyrobena unikátní technologií, reliéf byl vyfrézován do bloku zlata o hmotnosti 270 kg, konečná hmotnost mince je zhruba 130 kg)
Předpokládám, že je pro autora čest, mít na svém kontě tak krásná, doslova unikátní, umělecká díla. Co je Vaším motorem do další práce?
Jsou to výzvy. Realizovat díla, která rozšíří Vaši schopnost dosáhnout cíle v jakémkoliv materiálu, ať je to dřevo, žula nebo bronz. Motivuje mě pokoušet se ovládnout řemesla, která jsou s tím spojena.
Prozradíte nám, co máte aktuálně rozpracováno ve svém ateliéru. Vím, že jste velice zaneprázdněným autorem. Na co se mohou sběratelé těšit v nejbližší době a jaké máte dlouhodobé plány a vize? A týkají se pouze mincí a medailí?
Nápadů mám na tři životy, a tak si říkám… jen abych byl zdráv. Jo a plány se většinou neprozrazují:-)